6.9.08

Jason Corder alias Off The Sky

J'avais prévu de vous parler de Jason Corder, musicien originaire du Kentucky, qui n'a pas attendu d'avoir le studio de Jean-Michel Jarre pour créer d'amples dérives ambient, d'une simplicité majestueuse (qu'on en juge d'après la vidéo ci-dessous où on le voit manipuler un matériel d'apparence assez humble : quelques filtres, claviers et instruments, une poignée d'enregistrements naturels ou machiniques). L'excellent blog Spiritual Archives, dans lequel j'avais découvert le bonhomme, m'a doublé en publiant un post très complet sur les productions d'Off The Sky (plus d'une dizaine à son actif sans compter les duos, compromis parfois moins inspirés) ; j'invite donc les amateurs à s'y rendre.
D'autres aspects du travail de Jason Corder forcent le respect. Il y a d'abord la générosité avec laquelle il multiplie sur son site et ailleurs les titres en téléchargement libre ; ce n'est pas non plus qu'il réserve ses morceaux aboutis au CD et ses esquisses au format internet - car on se contenterait volontiers des mp3 files tant il y a déjà là matière à rêver, riche en phosphènes, pauvre en déchets et matières grasses.
N'allez pas croire que la facilité inspire ces plages climatiques et frémissantes. Jason Corder est un passionné des mouvements du temps et des nuages, des tonalités que la lumière imprime dans les paysages. A propos du disque en écoute sur la partie droite du blog, il évoque ici sa démarche, les longues heures d'enregistrements, les passages de filtres, jusqu'à obtenir les diffractions imprévisibles d'un écheveau de lumière pure.
"This group of songs (or 'studies', as I think of them) is a DSP-manipulation concept piece based around my visual and mental explorations of the often chaotic and unpredictable seasonal climates here in Kentucky where I live. Throughout the entire project, which spanned over several seasons, I spent countless hours wandering around outside capturing raw natural sounds such as frozen trees, wind through leaves and storms to use as textural backdrops. Most of the melodic aspects of the studies involved samples of an old piano and various guitars run through numerous DSPs over and over so as to remove any obvious connections to their sources.

The main production method I used to capture the extreme unpredictability of the weather was by setting up dozens of sample loops run through numerous effect chains in Audiomulch. Then by linking various parameters to several midi controllers, all the tracks were recording live in one take each. That way I think I was able to create plenty of little mistakes to give the whole album a somewhat loose, unpredictable feel - just as the skies are chaotic."


Since Jason Corder decided that becoming a weather man was farcely over-rated, he coined the ambiguously fitted moniker "offthesky" which was in reality birthed in transit of his experimenting with converting chaos theories (especially those relating to weather systems*) into musical forms. And really its just an apropos title summating this atmospheric and acoustic communal project emanating from his studio in Kentucky ergo USA. Sounds pretentious I know, but offthesky is truly a humble handle that reflects both Jason's mild manered nature and his "in-the-clouds" mind-set when relating to others. His musical miasmatic manifestations are loosely inspired by chaos theory mathematics, dark foreboding jazz, and various natural susbstances...

1 commentaire:

iz23 a dit…

Thanks for the mention, your blog has been added to my links.